Hoe ziet de brandkamer er uit, is deze gereinigd? Indien niet gereinigd mag je ervan uitgaan dat het toestel niet altijd perfect onderhouden is. Als de verkoper hem niet proper maakt om hem te verkopen, zal hij dat ook niet vaak gedaan hebben voor eigen gebruik. Hetzelfde geld voor de venster.
Zijn er mankementen aan de rug of het platenwerk binnenin de kachel, kleine scheuren, vernauwingen en etc. Een pelletkachel waarvan de rug slijtage vertoond heeft meestal heel erg veel gebrand, kijk of het strookt met het aantal branduren dat de verkoper doorgeeft. Indien het wanden zijn van vermiculite of iets gelijkaardig zou het interessant zijn om de telefoonnummer van de handelaar mee te krijgen, zo kan je navragen of deze nog beschikbaar zijn.
Indien het toestel niet meer aangekoppeld is aan de schouw/rookgasafvoer, zou ik toch vragen om het toestel even in te schakelen (eventueel buiten). Zo elimineer je geluiden waarvan je niks wist, tijdens het opstarten kan je de rookgasventilator al even beluisteren, om de ventilator te beluisteren die de warmte naar binnen stuwt zal je langer moeten wachten, deze start maar vanaf +-70°c gedetecteerd word in de brandkamer.
Vraag de verkoopsfactuur. Zo ben je zeker of het toestel geen maandagkachel is die al de helft van België heeft rondgereisd. Met wat gelukt leeft de oorspronkelijke dealer nog en kan je daar ook terecht voor DNV.
Last but not least, betaal een correcte prijs. Als het toestel tweedehands verkocht word moet je al rekenen dat hij in principe 21% goedkoper moet zijn dan hij verkoop gegaan is (ookal heeft de eerste klant hem aan 6% btw gekocht).
Daarnaast verminder je de waarde ook met het aantal brandjaren. De gemiddelde leeftijd van een pelletkachel is 15 jaar. Dit is uiteraard geen raketwetenschap, maar als iets te goed lijkt om waar te zijn is het dat meestal.
Als ik nog op iets kom zal ik het hier neerpennen.