gloeikaars stuk

Alan1971
Pellet-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jan 2015, 18:43
Contact:

gloeikaars stuk

Berichtdoor Alan1971 » 20 Jan 2015, 18:55

Sinds gisteren krijg ik de melding '1 gloeikaars defect ' . De pelletkachel is vh merk cs thermos . De kachel is 1 jaar en 2 maanden oud en heb dus naar de verkoper gemaild met de vraag om deze te herstellen . Blijjkt dat gloeikaarsen niet onder garantie vallen omdat deze een x aantal aan en uit fases hebben , dus gaat me dat 105 euro kosten .
Zou toch niet stuk mogen zijn na 1 jaar en 2 maanden ?
iemand ervaring hiermee ?

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 774
Lid geworden op: 09 Nov 2013, 14:08
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor El Torro » 20 Jan 2015, 19:05

Dat is inderdaad snel, maar je verkoper heeft gelijk, een gloeikaars gaat maar een x aantal keren mee en hun weten niet hoe vaak je de kachel start per jaar.

Sommige laten hen heel de dag branden zodat de kaars 1x per dag gebruikt wordt, anderen laten de kachel uitslaan op temp zodat die misschien wel 10x per dag start.

Alan1971
Pellet-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jan 2015, 18:43
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor Alan1971 » 20 Jan 2015, 19:19

Maar dan blijft de vraag : valt dit onder garantie of niet ? Want er zitten er 2 in , dan moet die 2de één van deze dagen ook de geest gaan geven , dan wordt het wel een dure bedoening elk jaar

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 774
Lid geworden op: 09 Nov 2013, 14:08
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor El Torro » 20 Jan 2015, 19:33

Als je het echt wilt weten moet je de garantie voorwaarden nalezen, dat is bindend,

Gebruikersavatar
HerC
Pellet-specialist
Berichten: 1598
Lid geworden op: 10 Mei 2014, 17:01
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor HerC » 20 Jan 2015, 20:17

Eerst en vooral welkom op het forum.

Kijk eens in de garantievoorwaarden van jouw kachel.

Normaal gezien moet er 24 maanden garantie gegeven worden.

Als jouw kachel normaal gebruikt wordt en je gebruikt goede pellets die binnen een normale tijd aangestoken kunnen worden zie ik geen reden om de garantie te weigeren...

Of de gloeikaars vervangen werkelijk in garantie valt hangt dus grotendeels van jouw installateur af.

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 774
Lid geworden op: 09 Nov 2013, 14:08
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor El Torro » 20 Jan 2015, 20:55

Ik heb even bij mijn kachelmerk gekeken (Extraflame) daar valt de gloeikaars wel onder de 2 jaarlijkse garantie.
Branderpotje en dichtingen weer niet.
Dit puur ter info want het zegt uiteraard niets over jouw garantie voorwaarden.

Alan1971
Pellet-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 Jan 2015, 18:43
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor Alan1971 » 20 Jan 2015, 21:32

Ik heb inderdaad eens ff gekeken naar de garantievoorwaarden , weliswaar in het engels en daar staat dan dat alles wat in contact komt met het vuur niet onder garantie valt. Tja wat stelt een garantie dan nog voor . Een gloeikaars zou volgens mij na een dik jaar nooit mogen kapot zijn . Maarja het is wat het is en moet toch hersteld worden

Gebruikersavatar
El Torro
Pellet-specialist
Berichten: 774
Lid geworden op: 09 Nov 2013, 14:08
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor El Torro » 20 Jan 2015, 21:56

Ik weet niet of je zelf handig bent?
Hier kun je ze ook krijgen:
http://www.inoxbuis.be/gloeikaars.html

Gebruikersavatar
jinko
Pellet-fan
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 Jan 2015, 19:59
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor jinko » 21 Jan 2015, 18:39

ik doe dagelijks importeren uit China,, ik heb als reserve onderdelen voor mijn Chinese kachel 3x temperatuur sensor en 3x gloeikaars besteld (en ontvangen) voor mijn kachel.. de gloeikaars kost in China 16dollar (13euro) p.s en tempratuur sensor 2 dollar (1eurie) p.s ben ik blij dat het geen drol kost haha.
Ik hoorde dat bij echte merk kachel de onderdelen abnormaal duur zijn.. echt niet normaal voor iets wat niet zoveel hoeft te kosten
Always Warm :P

Gebruikersavatar
krisvdm
Pellet-specialist
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 Jan 2015, 15:16
Locatie: Linter
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor krisvdm » 23 Jan 2015, 13:03

Ik heb inderdaad eens ff gekeken naar de garantievoorwaarden , weliswaar in het engels en daar staat dan dat alles wat in contact komt met het vuur niet onder garantie valt. Tja wat stelt een garantie dan nog voor


dat is bij een pelletkachel: branderpotje, mantel errond, gloeikaars en ik veronderstel dan ook het glas

dus als bv. onder die garantievoorwaarden dan, door een fout in de sturing, het branderpotje en het glas eraan is.... zal de installateur ook deze onderdelen vervangen ?

hieronder even de garantiebepaling van onze Rika Como die wij hebben staan:

Deze garantievoorwaarden zijn alleen geldig in Belgie en Nederland.
Een garantiegeval moet schriftelijk tijdig bij de verdeler worden aangegeven om de schade te beperken. U kan slechts aanspraak maken op de garantie aan de hand van de factuur, waarop de aankoopdatum vermeld staat. U moet ook het model, serienummer en de reden van de klacht vermelden.

COMMERCIËLE GARANTIE
5 jaar garantie op het gelaste kachellichaam (vuurhaard). Dit is uitsluitend van toepassing op materiaaldefecten en fabricagefouten evenals wisselstukken worden gratis vervangen. Arbeid en reistijden maken geen deel uit van de fabrieksgarantie!

Voorwaarde voor de garantie is dat het toestel geïnstalleerd werd volgens de voorschriften beschreven in de handleiding op de dag van aankoop van de kachel.
Er moet ook een inbedrijfnameformulier beschikbaar zijn dat werd ondertekend door de klant en door de kachelhandelaar op de dag van de installatie/aankoop.
De aansluiting moet gebeuren door een erkend kachelhandelaar.

Alle kosten die de fabrikant moet maken als gevolg van onterechte aanspraken op garantie zullen op de aanspraakmakende worden verhaald.

Aan slijtage onderhevige onderdelen zijn uitgesloten van garantie zoals glas, coating, oppervlaktelagen (bijv. hendels, panelen), afdichtingen, brandbak, roosters, omlegplaten, bekledingen verbrandingskamer (bijv. chamotte), keramiek, natuursteen, thermosteen, ontstekingselementen, sensoren, vlamvoeler en temperatuurregelaars.
Eveneens uitgesloten van garantie is schade voortvloeiend uit het niet naleven van de instructies van de fabrikant voor de bediening van het systeem of schade veroorzaakt door acties zoals oververhitting, gebruik van niet-goedgekeurde brandstoffen, aanbrengen van wijzigingen aan het apparaat of de rookgaspijp, te hoge elektrische spanning, onjuiste, onvoldoende of te grote trek in het rookgaskanaal, condensatie, het niet of onjuist uitvoeren van onderhoud en reiniging, het niet naleven van de relevante en van toepassing zijnde bouwvoorschriften, onjuiste bediening door de gebruiker of door derden en schade tijdens transport en hantering


eigenlijk ook effe schrikken voor mij.... als consument vertrouw je zo eigenlijk op de 2 jaar garantie maar die fabrikanten sluiten wel redelijk veel uit volgens hun garantiebepalingen ...
1x Rika Como voor een gans huis

Gebruikersavatar
HerC
Pellet-specialist
Berichten: 1598
Lid geworden op: 10 Mei 2014, 17:01
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor HerC » 23 Jan 2015, 14:49

Is met alle merken weL zo een beetje hetzelfde.... 2, 3 of 5 jaar garantie afhankelijk van het merk als reclame op de websites of in de catalogi. Maar als je de kleine lettertjes leest is zowat alles uitgesloten.......

Nu, de betere installateur/verkoper zal je wel verder helpen als er iets stuk gaat tijdens de garantieperiode. Ik ken er meer dan één die de kosten op zich namen omdat de invoerder de garantie eerder weigerde...

Stel je maar eens voor dat je als eerlijk verkoper een kachel verkoopt en na enkele maanden voor 100den euro's kosten moet aanrekenen omdat de betreffende invoerder op de kleine lettertjes terugvalt. Je zou als verkoper door de grond gaan van schaamte!

Gebruikersavatar
krisvdm
Pellet-specialist
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 Jan 2015, 15:16
Locatie: Linter
Contact:

Re: gloeikaars stuk

Berichtdoor krisvdm » 26 Jan 2015, 09:31

daar kan ik je best in volgen... als verkoper kan je moeilijk vertellen dat bepaalde onderdelen niet onder garantie vallen want dan toon je eigenlijk dat je als verkoper toch belangrijke informatie betreffende de garantie niet hebt meegedeeld aan de klant (nog voor de aankoop uiteraard)

ik ben eerder voor een garantie waarbij onderdelen kunnen uitgesloten worden als echt blijkt dat de kachel verkeerd werd gestookt: slechte pellets of slechte manipulatie door eigenaar of slecht onderhoud.

immers: op een kachel die al verschillende sensoren heeft moet de fabrikant ook durven zeggen dat ze extra zeker zijn van hun product.
1x Rika Como voor een gans huis


Terug naar “CS Thermos”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast