Externe luchtoevoer

Plaats reactie
Achterhoek
Pellet-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:51
Contacteer:

Externe luchtoevoer

Bericht door Achterhoek » 15 mar 2019, 15:51

Hallo,

Ik speel met het idee om de luchtoevoer van mijn Cute aan te sluiten op de spouw van de muur waar de kachel tegen aan staat.
Grootste voordeel lijkt mij de verminderde trek en een verbeterd rendement, omdat je de verbrandingslucht niet meer uit de ruimte waar de kachel staat, haalt. De spouw zit in de tussenmuur tussen twee woningen, is 7cm diep en ongeisoleerd,
Ik ben van plan om de aansluiting te voorzien van een 80 mm diameter slang , 20 cm lang. , MCZ schrijft 50 mm tot 3 meter lang , zonder bochten, voor.
Op internet zijn wel wat voorbeelden te vinden van leveranciers van (hout)kachels die het op deze wijze hebben aangesloten.
Zijn er in dit forum mensen die hier ervaring mee of een mening over hebben?
Mvg.

Cantodea
Pellet-starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:27
Contacteer:

Re: Externe luchtoevoer

Bericht door Cantodea » 16 mar 2019, 09:11

De meningen zijn hier erg over verdeeld... enkel bij een 100% luchtdichte woning zou ik het zeker doen.

pro Pelletkachels
Pellet-starter
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jan 2019, 10:46
Contacteer:

Re: Externe luchtoevoer

Bericht door pro Pelletkachels » 16 mar 2019, 09:20

Geachte, als installateur zijn we verplicht om in de BEN woningen met externe luchttoevoer te werken, als de dampkap op volle toeren draaide viel 1 van onze pelletkachel zelfs uit in 1 oudere woning. Daar ook met externe lucht moeten werken. Maar als ik het goed begrijp wil je niet tot buiten maar lucht uit de spouw trekken? 1 probleem is dan al zeker niet van toepassing, bij mist trek je minder vocht binnen dan normaal. Maar ik spreek nu over onze toestellen, je kan best aan je installateur vragen op wat je moet letten met uw merk van toestel. Er zijn toestellen die een vochtgevoelige sensor zitten hebben, dat kan leiden tot storingen... daarom installateur snel bellen...weet je juist wat kan. En vooral wat niet!

Achterhoek
Pellet-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:51
Contacteer:

Re: Externe luchtoevoer

Bericht door Achterhoek » 03 nov 2020, 09:36

Eind maart 2019 heb ik de aansluiting gerealiseerd:

Uitgangspunt : jaren 70 tussenwoning , geen isolatie in de tussenmuren.

80 mm gat in de spouw gemaakt met een dozenboor, en een aluminium slang van 80 mm aangesloten op de MCZ Cute.

Grootste voordeel is dat er geen koude trek meer is vanuit de aangrenzende gang komt omdat de verbrandingslucht nu vanuit de spouw komt.
Gang / trap en overloop blijven warmer.

In de vroege ochtend wordt de woning opgewarmd met gas. daarna gaat de pelletkachel aan.

Besparing op gas lijkt na een stookseizoen zo'n 15 a 20% te zijn bij een gelijkblijvende hoeveelheid pellets.

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten