MCZ Doc rookgasventilator piept

Plaats reactie
nico4790
Pellet-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2022, 09:34
Contacteer:

MCZ Doc rookgasventilator piept

Bericht door nico4790 » 07 feb 2022, 09:44

Goedemorgen,

Ik heb een MCZ Doc pelletkachel waarvan de rookgasventilator een irritant piepend geluid maakt wanneer deze rond de 1000rpm draait, bij hogere toeren is het geluid niet aanwezig.

Komt iemand dit bekend voor en kun je wellicht ergens iets smeren? Er zit verder geen vuil of iets dergelijks in.

corneliss.jan
Pellet-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2022, 20:36
Contacteer:

Re: MCZ Doc rookgasventilator piept

Bericht door corneliss.jan » 29 jan 2023, 19:52

Ik had vorig jaar ook een irritant piepend geluid afkomstig van de rookgasventilator MCZ/Red Camelia die juist een paar weken buiten de garantieperiode van 2 jaar viel.
Ik ben al wat ouder, en in de goede oude tijd van bandopnemers en Märklintreintjes werd in de gebruiksaanwijzing altijd uitgelegd hoe de motor moest gesmeerd worden.
Voor de motor van mijn pelletkachel moest ik het zelf uitzoeken, maar met behulp van de buurvrouw-verpleegster die mij een extra lange injectienaald bezorgd heeft en met de zaak eens goed te bekijken was het eigenlijk heel simpel : zowel de achterste kogellager als de voorste kogellager zijn vrij gemakkelijk bereikbaar om te smeren. De motor laten draaien en voorzichtig met de injectienaald op de juiste plaatsen een drupje olie aanbrengen. Probleem was van de eerste keer opgelost en de kachel draait ondertussen al een jaar zonder gepiep.
Bij het onderhoud deze zomer heb ik de lagers preventief terug gesmeerd.
Hetgeen mij wel opviel : ik ben ondertussen de 60 gepasseerd en mijn hoorbereik gaat nog maar tot een dikke 11.000 Hz. Maar niemand anders hoorde het gepiep, zelfs niet als ik er de mensen op attent maakte.

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten