RikDC schreef: ↑20 jan 2021, 11:08
Mijn belangstelling zou uitgaan naar een duurder merk i.v.m. de degelijkheid maar b.v.b. Rika valt weg vanwege te licht en geen cv model.
Hoeveel kW is dan nodig?
Ik stook zelf een dielle 14kW cv (waarvan 10 echt in de cv en 4 in de uitstraling waar hij staat)
Dielle is een geweldige kachel ALS je er zelf genoeg tijd in wilt steken, eventueel zelf de deur wil uitrichten en van nieuw glasband kan voorzien.
Die van mij lekte rook langs die afdichting en zowel de dealer als de importeur deden er niets aan.
Dealer kon het mogelijk niet, de importeur bleef ontkennen dat dit kon.
Verder rookte de kachel gelijk een zot, dat kwam omdat de fabrieksinstellingen helemaal niet klopten.
3/4 uur na aansteken ruit al helemaal zwart en volop rook uit de schoorsteen.
In het systeemmenu alles ontdekken koste een hele tijd.
Ik ken nu alle bruikbare parameters.
Ik heb toen ik deze ellende (april-augustus 2018)had wel gekeken naar de Nordic Fire torsby cv, dat leek leuk, zeker nadat ik de fabrikant-site bezocht had (KLOVER).
Die was toen nog zo nieuw dat die zelfs nog niet op de subsidielijst stond.
Ik realiseerde me wel dat dit toch ook weer Italiaanse meuk was/ kon zijn.
Ben toen maar bij de Scirocco gebleven.
Bij de eerste beurt die ik hem zelf gaf zag ik dat de vijzelas was uitgelopen. Stalen as zit ongelagerd in gietijzeren branderpot............
De modificatiset die al op de plank lag toen ik mijn kachel kocht kon ik krijgen als ik de negatieve reviews van het web wilde halen...........
Alsof ik die modificatie anders had moeten betalen... binnen 1 jaar moest ik zelf de reparatie onder garantie gaan doen.
De gekregen as was over een lengte van 50 cm ook nog 2 mm krom.
Ook dat heb ik zelf moeten richten.
Later heb ik ook de bronzen bus aan de andere kant van de as vervangen door een kogel en taatslager.
Het principe van bodemvoeder is op zich geweldig, ik kan 105 kilo opstoken (15 kilo per dag verdeeld over 11 keer branden) zonder dat er onderhoud nodig is. (alleen komt dan de as de kachel uitlopen wanneer je de deur openmaakt, maar branden blijft hij)
Conclusie: echt Italiaans: het werkt dus gooi maar op de markt, kinderziektes worden straks gewoon betaald.
Euronkachels heet tegenwoordig aaaeco, heeft dezelfde eigenaar, dus blijf daar maar weg, tenzij je de kachel ziet als hobbyproject.