Condens in MCZ Stream 12kw

Plaats reactie
Sarah
Pellet-newbie
Contacteer:

Condens in MCZ Stream 12kw

Bericht door Sarah » 02 nov 2025, 08:46

Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden een (nieuwe) MCZ Stream laten installeren.

Nu had ik iemand laten komen voor onderhoud en die zegt dat ik te veel condens in mijn kachel heb waardoor deze snel kapot zal gaan.

Het onderste stuk rookkanaal in de kachel vertoont inderdaad witte en bruine leksporen en er is plek residu te zien onder de buis. Er zijn ook wat roest sporen op de buis. De rest van de onderdelen zien er (nog) intact uit.

Er wordt mij aangeraden hem te verplaatsten en een nieuwe kachelpijp te laten installeren die rechtstreeks door de buitenmuur gaat. Offerte hiervoor is meer dan 3000 euro.

Huidige toestand is dat de kachel tegen de muur van mijn gang staat, de huidige schouw gaat eerst anderhalve meter omhoog, dan een flexibele buis anderhalve meter bijna horizontaal in het plafond van de gang en dan recht omhoog zo'n 6 meter in de bestaande schouw tot de nok van het dak.

Bijkomend is dat ik de kachel (die eigenlijk wat te zwaar is voor de ruimte waarvoor ik hem gebruik) tot nu toe steeds op eco en comfort stand heb gebruikt. Hij brandt dus bijna nooit op hoge capaciteit.

Is het laten verzetten van de kachel (met de gepeperde rekening) de enige oplossing? Kan ik iets anders doen?

(Ik heb fotos maar slaag er niet in om ze hier te uploaden)

Alvast bedankt voor de tips!!

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”