Pagina 1 van 1

Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 06 jan 2021, 17:45
door Jack Daniels
Voor het derde jaar op rij in de steek gelaten door de installateur van de piazzetta kachel. Vandaag was de afspraak voorzien rond 15.30u en om 17u krijg ik sms dat ze door personeelsgebrek geen onderhoud kunnen uitvoeren. Ik ga gebeld worden in februari voor een nieuwe afspraak. Vorig jaar kreeg ik te horen dat men mij ging contacteren, ook dat is niet gebeurd en het jaar daarvoor moest ik 6 weken wachten terwijl andere installateurs binnen de week bij mij op de stoep stonden. Ik heb het helemaal gehad met die firma.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 07 jan 2021, 16:00
door guy.v2
verkoop kan iedereen van klein tot groot
er aan werken oei oei
maar een onderhoud van de kachel doe je toch voor het stook seizoen
maar als je personeelsgebrek hebt dat weet je al een tijd voordien en niet achteraf :?:
depannages bij defects ga uiteraard voor logies toch he :roll:

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 08:51
door ferre
het jaar daarvoor moest ik 6 weken wachten terwijl andere installateurs binnen de week bij mij op de stoep stonden. Ik heb het helemaal gehad met die firma.
:o :o euhhh, waarom bel je dan niet gelijk met die andere installateurs :shock:
zelf groot onderhoud doen is echt niet zo moeilijk met een goede handleiding.
personeelsgebrek:dit kan van alle redenen hebben, maar iemand in dienst nemen die alles kent van pelletkachels ? lijkt me niet zo simpel.
voor volgende winter: begin met een schouw en kachel die groot onderhoud gehad hebben dan kom je midden in het stookseizoen niet voor verassingen te staan.
greetz
ferre

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 11:55
door Jack Daniels
Kachel werd geplaatst eind april 2017 met als gevolg dat de kachel haar 2000 branduren bereikt rond december-januari. Ik laat pas op dat moment onderhoud uitvoeren en laat dat nu toevallig (of jammer genoeg) de winterperiode zijn. Als er service op de AB verschijnt kan ik inderdaad nog wel even verder maar als het aantal branduren écht te hoog oploopt dan stopt die met werken dacht ik. Enne... zelf onderhoud uitvoeren??? Ik kan voor mijzelf geen attest opmaken dat de schoorsteen geveegd werd. Misschien dat jullie dat wél zelf kunnen opmaken?
Voor wat betreft deze opmerking "maar iemand in dienst nemen die alles kent van pelletkachels..." Ik MOET een verdeler hebben van piazzetta. Alleen zij hebben codes van de fabrikant gekregen om toegang te krijgen tot het parameter menu van kachel en/of AB. Kan mij niet voorstellen dat een dealer van" pelletkachels" in het algemeen deze codes krijgt van de fabriek als ze geen dealer zijn.
@ferre: het jaar daarvoor moest ik 6 weken wachten... Dat was voor mij de allereerste keer dat die installateur onderhoud kwam doen. Dus eerst met installateur gebeld, wachttijd van 6 weken te horen gekregen en daarop dan maar andere dealer gebeld die minder dan een week nodig had om langs te komen.
Om het overzichtelijk te maken:
Eind 2017-begin 2018 gebeld en wachttijd van 6 weken
Eind 2018-begin 2019: gebeld en te horen gekregen dat ze gingen terug bellen wat niet gebeurd is
Eind 2019-begin 2020: wegens de 2 eerste negatieve ervaringen zelfs niet de moeite genomen om mijn installateur te bellen
Eind 2020-begin 2021: mijn installateur toch nog maar eens een kans willen geven met het gekende gevolg: geen onderhoud door personeelstekort.
Het betreft trouwens Alderweireldt uit Berlare. Dat is het nadeel van piazzetta: er zijn slechts 5 dealers per provincie.
BTW: uit jullie reacties maak ik op dat jullie zelf geen piazzetta hebben. Anders zouden jullie geweten hebben dat je voor piazzetta beroep moet doen op een erkende verdeler van dat merk.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 12:46
door guy.v2
de schoorsteen geveegd ok voor uw attest
maar dat wil nog niet zegen dat die persoon die dat opmaakt
het onderhoud van diverse pelletkachels kan volgens de regels van de kunst dit gezegd zijnde
maar denk nu als u schoorsteen verstopt zit dat u kachel goed zal branden ?
soit je kan ook een vaste jaarlijkse data afspreken met uw installateur voor het onderhoud kachel en schoorsteen met attest dan kan hij dat inplannen op jaar basis

zeg nu eens hoeveel heb je dat attest al moeten voorleggen bijj u verzekering Brand

vb: schoorsteen geveegd met attest in Mei 2017 ------- die zelfde schoorsteen brand 1/2 oktober 2017
oorzaak vogelnest (kouwen)

Soit dit was min mening als je op regelmaat uw kachel en schoorsteen of rookgas uitlaat onderhoud
zal je geen probleem krijgen

ter info
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 12:54
door Jack Daniels
Elke firma die tot nu toe het onderhoud aan mijn kachel heeft gedaan, veegt meteen de schoorsteen en levert een attest af dat de schoorsteen werd geveegd. Wie met hout stookt moet wettelijk gezien 1 keer per jaar de schoorsteen laten vegen:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... igen/1968/
Maar je begrijpt het blijkbaar niet goed. Piazzetta MOET onderhouden worden door een dealer. Alleen een Piazzetta dealer heeft de codes om toegang te krijgen tot parametermenu van de kachel en AB en kan met die code ook de AB resetten zodat de melding "service" weer verdwijnt en dat de kachel niet zal stoppen met werken. Een verdeler van om het even welk ander merk heeft die codes niet. Toch niet zo moeilijk?
En als je een vogelnest in de schouw hebt, dan betekent dat dat vogels vrije toegang hebben tot die schouw. Waarom geen bescherming buiten rond de schouw? Kippengaas of iets dergelijks?
En wat die vdab link betreft: Alderweireldt is elk jaar gesloten met eindejaar. Dit jaar zijn ze weer open sinds 5 januari en op 6 januari een vacature??? Kan mij moeilijk voorstellen dat ze pas bij heropening te weten zijn gekomen dat hun Poolse hulpje het voor bekeken heeft gehouden.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 13:06
door guy.v2
laatste antw :
https://www.brandveilig.com/nieuws/scho ... egen-27109
Brandverzekeringen stellen geen specifieke eisen. Wel gaan verzekeringen er in het algemeen van uit dat de verzekerde zorgvuldig handelt en bijvoorbeeld regelmatig de schoorsteen laat vegen. Bewaar daarom altijd een bewijs van de schoorsteenveger. Onzorgvuldig handelen kan problemen veroorzaken bij eventuele schadeafhandeling. In individuele gevallen kan een verzekering specifieke eisen stellen, zoals het aanbrengen van een vonkenvanger op de schoorsteen bij een rieten dak.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 13:09
door Jack Daniels
Lees misschien eens mijn link, die gaat over het wettelijke karakter, niet over de verzekering. Tot eind 2019 was een brandverzekering ook niet wettelijk verplicht, sinds 2020 wel.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 16:57
door HerC
Ik begrijp Jack Daniels zeer goed.

De zogenaamde kwaliteitskachels/merkkachels dienen door hun verdeler onderhouden te worden.
Enkel deze verdelers/installateurs beschikken over de nodige codes en software om alles perfect te laten werken.

Het is schering en inslag dat firma's hun klanten in de steek laten als het over onderhoud/herstellingen gaat.
Bel diezelfde firma's op voor een nieuwe installatie en ze staan overmorgen aan de deur.

@Guy.v2: Niet iedereen is technisch sterk genoeg om zijn plan te trekken zoals jij dat doet. Gelukkig kan jij dit allemaal.
Moest je op de Pellka verkoper/verdeler moeten rekenen zou dat ook een stuk minder zijn denk ik ;)

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 17:37
door guy.v2
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.
Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 18:08
door Jack Daniels
Zo een kachel ga je nooit in Europa vinden. Elke Piazzetta kachel hier in Europa blaast de warme lucht langs onder, op een centimeter of 10 boven de grond. Jij haalt een filmpje aan waar weliswaar Piazzetta staat maar die kachel blaast de warme lucht langs boven. Piazzetta is trouwens het enige (je leest het goed het enige) merk waarbij de warme lucht langs onder wordt geblazen. Hoe dat komt? Simpel, Piazzetta heeft hier een patent op genomen. Geen enkel ander merk mag pelletkachels op de markt brengen die de warme lucht langs onder blazen. Ik begrijp de goede intenties van Guy maar het zou hem sieren mocht hij weten waarover hij spreekt. Het is trouwens een filmpje van een Amerikaans bedrijf en dit is een model voor de Amerikaanse markt. Bovendien ontgaat het mij volledig waarom je zo wil aandringen dat ik het onderhoud zelf doe. Lees nog eens de reply van herc: enkel de erkende dealers hebben de codes. Toch niet zo moeilijk om te begrijpen? Of heb jij thuis ook een computer staan waar je je auto aan kan hangen voor een diagnose? Dacht het niet.

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 19:08
door guy.v2
Of heb jij thuis ook een computer staan waar je je auto aan kan hangen voor een diagnose? Dacht het niet.

ja en dit niet enkel voor de merken citroen en Peugeot zelfs alle injectie motoren van Suzuki motorfietsen

[attachment=0]P1010009.jpg[/attachment]
P1010008.jpg
succes met u kachel

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 19:14
door Jack Daniels
Duidelijk dat je meer verstand hebt van auto's dan van (Piazzetta) pelletkachels. Dit topic mag gesloten worden, ik heb mijn zegje gedaan maar sommigen maken er hier een ingewikkeld probleem van terwijl er niet eens een probleem is. En ook nog eens verwijzen naar Palazzetti terwijl hier al een keer of 10 Piazzetta vermeld staat en dit de Piazzetta rubriek is...

Re: Ik heb het gehad met mijn installateur

Geplaatst: 08 jan 2021, 19:24
door HerC
Gezien we toch redelijk afwijken heb ik dit topic gesloten...