blauwe vlammen na opstarten

Plaats reactie
richie
Pellet-starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2020, 10:10
Contacteer:

blauwe vlammen na opstarten

Bericht door richie » 12 apr 2021, 21:37

Sinds 1 jaar hebben wij een MCZ Tecla.

Wij stoken met Agrofino pellets van Praxis, een bouwmarkt. De pellets komen uit België, geproduceerd of verpakt door BE310.

De kachel brand goed op de pellets, bijna geen vervuiling op de ruit of een dikke koek in het branderbakje na 12 uur aaneen stoken. Vlammen zijn mooi oranje.

Echter na de kachel koud gestart te hebben begint de verbranding met oranje vlammen en een snel draaiende rookgasventilator. Zodra de rookgassen 75 - 85 graden hebben bereikt gaat de rookgasventilator langzamer draaien, ongeveer 900 rpm. Op stand 1 draait de rookgasventilator gewoonlijk 700 - 1000 rpm als de kachel op temperatuur is.

Vaak wordt de vlam dan meer transparant en blauw van kleur. Ook het geluid dat de vlam dan maakt is anders, stotend en erg "blafferig". Voor mij moeilijk te omschrijven.

Ik heb dan het idee dat er zoveel gas ontstaat dat het meer een gasgestookt vuur is geworden. Zelfs al meegemaakt dat door de ongelijke verbranding (pulserend) de vlam spontaan dooft en binnen 1 seconde weer ontsteekt.

Dit duurt ongeveer 3 tot 5 minuten waarin de rookgasventilator constant draait op ongeveer 900 rpm. Daarna stopt het effect, is de vlam oranje met een vertrouwd beeld. Maakt verder niet uit hoe lang de kachel brandt, het beschreven effect komt nooit terug.

Hebben jullie ook zo'n ervaring of weten wat er aan de hand is, dan lees ik het graag.

Groeten,

Richie

richie
Pellet-starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2020, 10:10
Contacteer:

Re: blauwe vlammen na opstarten

Bericht door richie » 05 dec 2021, 14:55

Onze leverancier is langs geweest om de wifi verbinding opnieuw in te stellen omdat er een nieuw modem/router is geplaatst.

Hem nog naar de blauwe vlammen tijdens het opstarten gevraagd. Ik heb als uitleg gekregen dat tijdens het opstarten de kachel op een bepaald moment overgaat van "stabilisatie" naar "vermogen 1". De kachel is dan wel voldoende op temperatuur, maar het rookkanaal is nog niet voldoende verwarmd. Hierdoor is er gedurende enkele minuten niet voldoende trek in het rookkanaal en brandt het vuur boven het branderbakje met blauwe vlammen.

Zodra het rookkanaal voldoende is opgewarmd worden de vlammen weer rood.

Plaats reactie

Terug naar “MCZ”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten